Anna praktiserade internt för att kunna byta tjänst

Under åren som produktionsledare på AFA Försäkrings skanningavdelning blev Anna intresserad av att arbeta med teknik och datorer. Efter tre månaders intern praktik jobbar hon nu som supporttekniker på IT-avdelningen Drift och underhåll.

– Min första tjänst på AFA Försäkring var som dokumenttekniker på avdelningen Skanning. Efter ungefär ett år blev jag produktionsledare. När jag blev intresserad av att jobba mer med teknik pratade jag med min chef, som frågade gruppchefen på IT Drift och underhåll om jag fick komma dit och prova på, säger Anna.

– Och det fick jag. Så i tre månader praktiserade jag på IT-avdelningen på halvtid och jobbade med mitt vanliga jobb på halvtid. Sedan väntade jag till en tjänst som supporttekniker blev ledig. Och så sökte jag och fick den.

Drift, underhåll och IT-stöd åt 660 medarbetare

AFA Försäkrings avdelning IT Drift och underhåll sköter bland annat driften av företagets IT-infrastruktur och underhållet av operativ- och säkerhetssystem. Avdelningen ansvarar också för alla datorprogram de anställda använder i sitt arbete. Anna och hennes tre närmaste kollegor arbetar vid den så kallade servicedesken och ger IT-stöd åt 660 medarbetare och konsulter.

i tre månader praktiserade jag på IT-avdelningen på halvtid och jobbade med mitt vanliga jobb på halvtid

– Alla som börjar på AFA Försäkring ska ha inloggningsuppgifter, så vi skapar konton och ger dem olika behörigheter beroende på vad de ska jobba med. Vi hjälper till att installera program och annat som de behöver i sina datorer och telefoner. Om man som medarbetare har glömt sitt lösenord så låser vi upp kontot och byter lösenord, säger Anna.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
– Dagarna ser lite olika ut beroende på vad vi får in för ärenden. Vi får samtal från anställda och konsulter, tar emot besök, jobbar med IT-incidenter och beställningar som medarbetare lagt in i vårt ärendehanteringssystem Easit. Och så har vi IT-introduktion för nyanställda.

Vilket IT-bekymmer hör anställda oftast av sig om?
– Det vanligaste är nog att man inte kan komma åt sin så kallade VDI (Virtual desktop infrastructure, ett nätverk där datorer körs från en gemensam server) eller att man har glömt sitt lösenord.

Vad är roligast med att jobba på AFA Försäkring?
– Det är ett bra företag. Till exempel finns det möjlighet att byta jobb inom företaget. Och så har vi vår fritidssektion, AFA Fritid, där det finns mycket man kan göra och vara med på. Jag är med i Teatersektionen och brukar gå på musikaler och teaterföreställningar.

Har du något tips till den som vill utvecklas inom AFA Försäkring?
–Jag tycker att man ska prata med sin chef om man vill göra något annat än det man jobbar med. Och så är det bra att visa att man intresserad av nya arbetsuppgifter. Jag fick exempelvis kontakt med personer på IT-avdelningen och började äta lunch med dem redan innan min praktik startade, säger Anna.

– Så när gruppchefen på IT Drift och underhåll fick höra av min gamla chef att jag ville praktisera där hörde hon samtidigt från sina medarbetare att jag var intresserad av att jobba på avdelningen. Så mina tips är att prata med sin chef och att visa intresse för det man vill göra.


Text och foto: Adam Fredholm

 

Annas tre bästa tips vid datorstrul

  1. Starta om datorn. Många mindre problem löser sig vid en omstart.
  2. Kolla med en kollega om han eller hon har samma problem, för att se om problemet är avgränsat till din egen dator eller om det drabbat flera.
  3. Testa att logga in på en annan dator för att se om problemet ligger i din dator eller i din digitala arbetsyta. Har man VDI-behörighet loggar man in mot en server oavsett vilken dator man loggar in på, så då fungerar inte det. Men har man en stationär dator eller en laptop kan man testa att logga in på en annan dator.