Hanna ville lära sig mer om trygghetssystemet

Efter flera års arbete inom socialförsäkringen lockades Hanna av en annan del av det svenska trygghetssystemet. Nu jobbar hon som produktägare på AFA Försäkring med försäkrings- och kundinformation.

– Jag jobbade på Pensionsmyndigheten och hade inte hört talas om AFA Försäkring när jag såg annonsen där man sökte en produktägare, säger Hanna.

– Fram till dess hade jag jobbat inom socialförsäkringen. När jag läste på om AFA Försäkring tyckte jag att det lät spännande att få lära sig en ny del av det svenska trygghetssystemet. Så jag sökte tjänsten och fick den.

Vilka är dina arbetsuppgifter som produktägare?
– Jag jobbar på avdelningen Digital utveckling och produkten jag är ansvarig för heter Gemensam försäkringsinformation. Den tillhandahåller primärt information som behövs för att skadereglerarna ska kunna hantera försäkringsärenden. Det kan till exempel vara våra kunders namn, personuppgifter och diagnoskoder, säger Hanna.

I min roll är det roligaste att ingen dag är den andra lik

– I vårt team handlar det inte så mycket om vilken roll var och en har utan vad vi kan bidra med. För min del innebär det ofta att skapa förutsättningar för andra att utföra sitt arbete. Jag lyssnar på de på företaget som behöver vårt stöd och försöker förstå deras behov. Det kan vara sådant som att följa upp en budget, stämma av med olika chefer vad vi på företaget levererar för värde eller ha kontakt med samverkanspartner, som Försäkringskassan.

Vad är roligast med att jobba på AFA Försäkring?
– I min roll är det roligaste att ingen dag är den andra lik, att det är nya utmaningar och att jag får lära mig nya saker. Det tycker jag är kul, säger Hanna.

– På företaget i stort är det bästa dels alla kollegor, och dels AFA Försäkrings uppdrag. De kollektivavtalade försäkringarna är en viktig del i vårt trygghetssystem. Det gör att det också känns viktigt att komma till jobbet. 


Text och foto: Adam Fredholm