Martin lockades av nya utmaningar på sitt gamla jobb

Efter många år som formgivare och annonsproducent ville Martin bredda sin grafiska kompetens. När den nya tjänsten som marknadsassistent på AFA Försäkrings kommunikationsenhet utlystes såg han chansen att återvända till sin gamla arbetsplats och att få leda grafiska produktioner.

– Som frilansande formgivare och annonsproducent på tidningsförlag har jag på senare år upplevt en sviktande grafisk bransch och nedläggning av papperstidningar. När tjänsten som marknadsassistent på AFA Försäkring dök upp på Linkedin tyckte jag den lät intressant eftersom den skiljer sig en del från det jag har gjort tidigare. Så jag sökte den, säger Martin.

– Jag jobbade på AFA Försäkring som grafisk formgivare mellan 2010 och 2012. Sedan dess har jag haft kontakt med flera av kollegorna och blivit uppdaterad om vad som hänt i huset. Och jag har nog haft lite hemlängtan, så det känns kul att vara tillbaka.

Vilka är dina arbetsuppgifter som marknadsassistent?
– Mitt arbete handlar till stor del om att planera och leda grafiska produktioner. Vi har ett tryckeri i huset för snabba produktioner. När vi anlitar externa tryckerier kommer jag att ansvara för upphandlingen, säger Martin.

Det känns bra att det vi arbetar med i slutändan gynnar människor som är i behov av stöd och hjälp

– Vid de tillfällen när vi får mycket att göra kommer jag att stötta vår grafiska formgivare genom att producera sådant som rapporter, broschyrer och faktablad. Det finns också planer på att vi ska bygga upp en bildbank, som jag ska administrera. Det handlar om att koordinera AFA Försäkrings foton och illustrationer så att allt hamnar under ett paraply.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
– Nu har jag bara hunnit jobba här i några veckor, men en vanlig dag kommer jag till jobbet vid halv åtta och börjar med att göra en lista på de saker jag ska beta av under dagen. Ofta har jag flera möten inbokade. Innan jag går hem för dagen tittar jag till kalendern för att ha koll på vilka möten jag har dagen därpå.

Vad är roligast med att jobba på AFA Försäkring?
– Det är många trevliga människor som arbetar här i huset, vilket gör att man har många att prata med. Och det är en väldigt trevlig jargong på AFA Försäkring. Jag tycker också att det är en sympatisk affärsidé med kollektivavtalade försäkringar. Det känns bra att det vi arbetar med i slutändan gynnar människor som är i behov av stöd och hjälp, säger Martin.

Vilka är utmaningarna i ditt arbete?
– Den stora utmaningen när det gäller grafisk form på ett företag brukar vara att få med alla anställda på att man ska använda ett gemensamt bildspråk. Det gäller både att se till att det man producerar inte spretar form- och bildmässigt och att få alla att förstå varför man jobbar åt ett visst håll.

– På ett företag som AFA Försäkring är det många olika intressen att ta hänsyn till. Det kan vara en utmaning, men samtidigt är det roligt att hitta grafiska lösningar som både tilltalar många och fyller sin funktion.

Vad har du för tips till den som vill arbeta med grafisk produktion?
– Vill man jobba med grafisk produktion är det viktigt att vara nyfiken och att vilja utvecklas. Jag har dels jobbat på reklambyrå med kunder som uppdragsgivare och dels som kund som anlitar en byrå. Så jag har både provat på att vara utförare och beställare, säger Martin.

– Är det någon på AFA Försäkring som har frågor om grafisk produktion och tillhörande områden så är han eller hon välkommen till Kommunikationsenheten på våning fem för en pratstund.


Text och foto: Adam Fredholm