Robert gick från jobbet på städföretaget till en tjänst på Kundcenter

Efter att ha börjat på företaget som städar på AFA Försäkring jobbade Robert i ett halvår som restaurangbiträde i personalrestaurangen. Idag jobbar han som medarbetare på Kundcenter och har nytta av att kunna flera språk i kontakten med kunder.

– Jag hade jobbat i nästan ett år med städning här i huset när jag fick möjlighet att börja som restaurangbiträde i Café Svalan, personalrestaurangen. När jag serverade mat och stod i kassan träffade jag många anställda på AFA Försäkring och fick tips om att det fanns lediga tjänster på Kundcenter, säger Robert.

– Det var flera personer som uppmuntrade mig att söka. Bland annat för att jag kan många språk. Jag pratar svenska, turkiska, engelska, spanska och förstår arabiska och syrianska. Så jag skickade in en ansökan, fick en provanställning och nu har jag fått tillsvidareanställning.

Vilka är dina arbetsuppgifter som medarbetare på Kundcenter?
– Våra uppgifter är att ta emot samtal och ge kunderna allmän information om våra försäkringar. Vi hjälper dem också att göra en försäkringsanmälan över telefon. Sedan tar försäkringshandläggarna hand om ärendet, säger Robert.

Det roligaste är att jag har lärt känna så många människor

– Jag jobbar främst med tre försäkringar, Avtalsgruppsjukförsäkring, AGS, Avgångsbidrag, AGB, och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA. Jag jobbade tidigare som försäljare och sålde en privat sjukförsäkring, men det var inte riktigt något för mig. Det jag vill göra är att hjälpa folk.

Vad är roligast med att jobba på AFA Försäkring?
– Det roligaste är att jag har lärt känna så många människor här på företaget. Och att alla hjälps åt så mycket. Jag har bara varit på Kundcenter i några månader och det känns redan som en liten familj, säger Robert.

– Jag tycker också att det känns bra att AFA Försäkring inte är vinstutdelande. Syftet med hela verksamheten är att hjälpa människor. Och det är det jag vill jobba med.


Text och foto: Adam Fredholm