IA-systemet fyller 20 år och firades med prisutdelningen IA Awards

I år fyller IA-systemet 20 år. Det firar AFA Försäkring bland annat med ”IA Awards”, där man delade ut pris i olika IA-kategorier.

– Vi ser det som ett sätt att uppmuntra till fortsatt utveckling och användning av systemet, säger Lars-Gunnar Lindberg, chef för IA-avdelningen på AFA Försäkring.

Årets IA-utvecklare 

Christer Tollén, BillerudKorsnäs Skärblacka, tilldelades priset "Årets IA-utvecklare", med motiveringen: "För ett stort driv och engagemang, för sitt flitiga arbete med utskotten och otaliga idéer."

Hur känns det att få priset Årets IA-utvecklare?
– Det är jättekul, naturligtvis. Jag är lite förvånad, måste jag säga. Vi är ju en grupp med utskottsmedlemmar som jobbar tillsammans, så jag delar priset med dem. Vi är ett väldigt bra gäng och har bra kontakt och samarbete med IA-gänget på AFA.

Hur ser du på framtiden när det gäller IA:s utvecklingspotential?
– Jag tror att man kan se över gränssnittet, gå mera mot mobil användning och utveckla funktionalitet i riskhanteringsdelarna. Vi har kommit en bra bit på vägen, men det finns stora möjligheter till utveckling.

Årets kampanj

Upplands Väsby kommun stod för en av två kampanjer som fick priset "Årets kampanj". Motiveringen löd: "För att med enkla medel och kreativ höjd tagit fram filmer som de anställda kan relatera till. Med humor, manus och lokala skådespelarinsatser lanserat filmer som visar i vilka situationer IA kan användas." Annie Wickström, HR-specialist i Upplands Väsbys kommun, mottog priset.

Berätta lite om kampanjen, vad är det ni har gjort?
– Vi funderade på hur vi skulle få våra chefer och medarbetare att uppmärksamma detta nya datasystem i flödet av olika system som införs hela tiden. Här måste vi göra något roligt, något annorlunda som väcker intresse, tänkte vi.

– Vi ville tydliggöra vad som är ett tillbud och vad som är ett olycksfall och ett färdolycksfall, för vi får så mycket frågor kring vad som skiljer dem åt. Med filmer kunde vi illustrera det. Vi ville bjuda på oss själva och avdramatisera anmälningsproceduren för att visa att det inte är så komplicerat.

Hur ser du på framtiden när det gäller IA-användningen?
– Det vi jobbar på nu är att vi försöker få våra chefer att avsluta sina ärenden så att det rullar på med avslut. För man gör ju saker och hittar på åtgärder, men man kanske glömmer att utvärdera och avsluta. Där kanske man kan tänka sig någon slags påminnelse till cheferna i stil med "obs, du har ett oavslutat ärende."

Se en av Upplands Väsby kommuns filmer här

Årets hederspris

Sandvik AB tilldelades årets hederspris med motiveringen: "För ett långt samarbete (nästan 20 år), aktiv användning och kontinuerliga bidrag till systemets utveckling." Mona Davik, verksamhetsutvecklare på Sandvik AB, var på plats på AFA Försäkring och mottog priset:

Hur känns det att få IA:s hederspris?
– Det känns väldigt ärofyllt att Sandvik AB fått det och att vi har varit med så pass länge i arbetet med IA-systemet.

Hur ser du på framtiden när det gäller IA? Utvecklingspotential?
– Vi vill hela tiden göra förbättringar och utveckla möjligheter. Vi tittar hela tiden på hur vi skulle kunna göra det ännu bättre och ännu mer användarvänligt. Särskilt när det gäller att kunna ta ut statistik och lätt kunna se vilken information som finns i systemet.

Övriga kategorier och vinnare av IA Awards 2017:

Årets ambassadörer (två pristagare i kategorin)
Annika Forsell Andreasson, Volvo Cars. Motivering: "För att ha spridit IA-systemet på ett föredömligt sätt både på det egna företaget och till nya användarföretag."

Cristel Ehrenkrona, Sollentuna Kommun. Motivering: "För att vid otaliga tillfällen ha tagit emot nya IA-användare och tålmodigt visat IA-systemet för dem."

Årets idé
Henrik Heijel, Stora Enso. Motivering: "För att med stor uppfinningsrikedom ha infört ett system som gör alla anställda mer delaktiga i IA och de senaste händelserna och därmed visat att idéer lönar sig."

Årets kampanj (en av två pristagare i kategorin)
Stockholms Stad.
Motivering: "För ett genomtänkt och proffsigt framtaget material, film såväl som affischer, som visat alla anställda hur och när IA ska användas. Med glimten i ögat på ett professionellt sätt."

Text och foto: Linda Harling