Kommunicera internt med IA-systemets pushnotiser

Ibland behöver man kontakta sina kollegor snabbt och enkelt. Nu kan du som superanvändare skicka meddelanden till IA-användare i form av pushnotiser i telefonen.

– Pushnotiserna är ett sätt för superanvändare att kommunicera med alla kollegor som använder IA-appen, säger Lars-Gunnar, chef för IA-avdelningen på AFA Försäkring.

– Man kan till exempel skicka ut en notis när något har hänt eller när det uppstått en risk som man vill att app-användarna ska vara medvetna om. Det kan exempelvis vara så att det är halt ute på vägarna och man vill varna kollegor som är bilburna. Man kan också använda pushnotiser för att påminna dem om att skicka in checklistor eller för att skicka ut andra meddelanden.

Hur fungerar pushnotis-funktionen?
– Det funkar så att man under nyhetssidorna i IA-systemet kan välja att skapa en notis, som man sedan kan skicka till ett eller flera app-konton på företaget. Man skriver meddelandet och omedelbart när man trycker på knappen "skicka" så kommer det upp som en notis på app-användarnas telefoner, säger Lars-Gunnar.

Vad behöver man göra för att kunna ta emot pushnotiser?
– Det enda man behöver göra är att i appen tillåta att man tar emot pushnotiser. Har man gjort det så kommer man så snart det skickas ut en notis få upp den direkt i telefonen. Notisen sparas också i appen så det går att läsa den igen om man skulle vilja det.


Text och foto: Adam Fredholm