Fibroblast tillväxt faktor receptor 1-5-hydroxytryptamine1A heteroreceptor komplex i det raphe-hippokampala systemet. Ett nytt mål för behandling av depression

Depression är ett samhällsproblem som vållar lidande och stora kostnader för sjukfrånvaro och vård. Projektet har undersökt vilka förändringar depression orsakar i vissa områden av hjärnan, bland annat i hippocampus som är en del av hjärnans så kallade limbiska system. Målet är helt nya läkemedel för att behandla svår depression.

Projektledare Kjell Fuxe
Ämnesområde Mentala sjukdomar
Tidsperiod 2014-07-01 - 2016-06-30

Forskargruppen har tidigare sett att en viss funktion, heteroreceptorkomplex, i vissa delar av hjärnan leder till att hjärnan förändras. Antagandet var att dessa heteroreceptorkomplex är påverkade vid depression och att denna störning spelar in för den minskning av vissa delar av hjärnan (hippocampus) som ses vid djup depression. Forskarna ville undersöka om det är så, med det långsiktiga målet att utveckla nya mediciner mot depression.

Forskarna genomförde studier på djur, mänskliga celler och hjärnvävnad. Friska djur och celler jämfördes med sådana som påverkats av depression.

Projektet visar att de så kallade heteroreceptor-komplexen i de delar av hjärnan som förändras av depression påverkas av sjukdomen. Det innebär att heteroreceptorkomplex kan bli ett nytt mål för läkemedelsbehandling av svår depression. Resultaten sprids bland annat via vetenskaplig publicering.