Vill du få bättre koll på hur bra ni jobbar med försäkringsinformationen på ditt jobb? Genom att göra testet får du hjälp att reflektera över vad som kan bli bättre. Frågorna kan också användas som diskussionsunderlag för grupper som tillsammans vill se över rutiner och arbetssätt.
Informationen gäller för kommuner och regioner.
Hur bra är din organisation på försäkringsinformation?
1. Hur försäkringarna kommuniceras
Fokus på förmåner

När vi informerar nyanställda, berättar vi om de kollektivavtalade försäkringarna på ett sätt som lyfter fram att de är en förmån - det bidrar till att göra oss till en attraktiv arbetsplats.
Fokus på annat

Ingen tänker väl på sjukdom och skador när man är ny på jobbet - därför pratar vi om annat än de kollektivavtalade försäkringarna när vi talar med nyanställda.
2. Medvetenheten bland medarbetarna
Vi når fram till de flesta

Vi arbetar redan på ett sätt som gör att vi kan vara säkra på att de flesta vet att försäkringarna finns.
Många saknar kännedom

Vi tror att det finns många medarbetare som inte vet att försäkringarna finns.
3. Kunskap om anmälan
Vet hur man gör

När något händer, vet de flesta att de ska anmäla till AFA Försäkring och hur man gör det.
Risk att ersättning missats

När något händer är det många som inte vet att en anmälan ska göras till AFA Försäkring, eller hur det går till.
4. Roller och uppgifter
Tydligt vem som gör vad

I vår organisation har vi rett ut vem som gör vad – och alla inblandade (HR, fack, närmaste chef mfl ) vet vad deras uppgift är för att ingen ska missa ersättning.
Trillar mellan stolarna

Hos oss verkar det som att alla inblandade tror att någon annan tar hand om den här frågan.
5. Ersättningens betydelse
Vet att det kan göra skillnad

De flesta vet att det handlar om ersättning som kan göra skillnad.
Tror det spelar liten roll

Många tror att det är sällan ersättning beviljas, eller att det rör sig om summor som inte spelar någon större roll.
6. Information till de som slutat
Informationen når fram

Vi är bra på att informera medarbetare som slutar om deras kollektivavtalade förmåner som gäller efter att anställningen upphört.
Informationen når sällan fram

När medarbetare lämnar vår organisation, är det sällan de får med sig information om kollektivavtalade förmåner som gäller efter att anställningen upphört.
7. Trygghet och omtanke
Tydligt att vi bryr oss

Vårt arbete med försäkringarna bidrar till att vi upplevs som en organisation där vi bryr oss om medarbetarna.
Oklart om någon bryr sig

Många medarbetare känner sig osäkra på om deras arbetsgivare bryr sig om dem – särskilt om de blir sjuka eller skadade.
Resultat:

Det ser väldigt bra ut med ert arbete, fortsätt jobba så. Ta del av vårt material och bli ännu bättre.
Resultat:

Ni har lite att jobba med, men det är precis vad vi kan hjälpa er göra på ett bra sätt!
Resultat:

Ni svarade lite av varje, vilket innebär att det finns förbättringspotential!
