Anmälan vid sjukdom

Anställda sjukanmäler sig först till arbetsgivaren, som betalar sjuklön under de första två veckorna. Om sjukfallet fortsätter, är det arbetsgivaren som anmäler till Försäkrings­kassan. Den som inte omfattas av lagstadgad sjuklön måste dock själv anmäla till Försäkrings­kassan från första sjukdagen.

Normalt betalar arbetsgivaren sedan sjuklön enligt kollektivavtal till och med sjukdag 90. Därefter måste den anställda anmäla sjukfallet till Afa För­säkring som administrerar Avtalsgrupp­sjukförsäkringen AGS-KL.

Sjukersättning eller aktivitetsersättning – och den kompletterande ersättningen från AGS-KL – måste den försäkrade alltid själv ansöka om respektive anmäla sig till.

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd