Anmäl en föräldraledig via webben

Gäller för privat- eller kooperativt anställda arbetare med barn födda från och med 1 januari 2014.

1) Logga in på arbetsgivarsidorna

2) Välj Anmälan och Föräldrapenningtillägg i menyn.

3) Fyll i uppgifterna som behövs, och skicka in. Nu är du klar!


Efter du har anmält
 
AFA Försäkring kontaktar den föräldraledige via brev, SMS eller e-post att ni har anmält.

Inte ansluten till e-tjänsten?
För att kunna anmäla behöver du som arbetsgivare vara ansluten till e-tjänsten.

Anslut dig här 

Frågor?
Kontakta vår support på 08-696 49 49 (vardagar 08:00–17:00) eller via e-post till etjanster@afaforsakring.se

Vilka uppgifter behöver du för att anmäla?

  • Personnummer
  • Den föräldralediges namn
  • Barnets personnummer/ Beräknat födelsedatum
  • Period för föräldraledigheten
  • Om barnet är adopterat? (nej/ja)
  • Yrke/sysselsättning
  • Yrkeskategori (arbetare/tjänsteman)
  • Årsinkomst
  • Anställningsdag
  • Om anställningen har upphört (ja/nej)
  • Anställningsform (till exempel tillsvidare)
  • Om den föräldraledige varit frånvarande mer än 6 månader?
  • Om den föräldraledige är delägare?
  • Fackförbund (om anställningen regleras av kollektivavtal)
  • Pensionsavtal (SAF-LO eller KAP)

Tänk på att anmälan ska vara gjord till Försäkringskassan innan du anmäler.