Anmäl en föräldraledig via webben
Gäller för privat- eller kooperativt anställda arbetare med barn födda från och med 1 januari 2014.
1) Logga in på arbetsgivarsidorna
2) Välj Anmälan och Föräldrapenningtillägg i menyn.
3) Fyll i uppgifterna som behövs, och skicka in. Nu är du klar!
Efter du har anmält
AFA Försäkring kontaktar den föräldraledige via brev, SMS eller e-post att ni har anmält.
Inte ansluten till e-tjänsten?
För att kunna anmäla behöver du som arbetsgivare vara ansluten till e-tjänsten.
Frågor?
Kontakta vår support på 08-696 49 49 (vardagar 08:00–17:00) eller via e-post till etjanster@afaforsakring.se
Vilka uppgifter behöver du för att anmäla?
- Personnummer
- Den föräldralediges namn
- Barnets personnummer/ Beräknat födelsedatum
- Period för föräldraledigheten
- Om barnet är adopterat? (nej/ja)
- Yrke/sysselsättning
- Yrkeskategori (arbetare/tjänsteman)
- Årsinkomst
- Anställningsdag
- Om anställningen har upphört (ja/nej)
- Anställningsform (till exempel tillsvidare)
- Om den föräldraledige varit frånvarande mer än 6 månader?
- Om den föräldraledige är delägare?
- Fackförbund (om anställningen regleras av kollektivavtal)
- Pensionsavtal (SAF-LO eller KAP)
Tänk på att anmälan ska vara gjord till Försäkringskassan innan du anmäler.